Puber van Nu

Schoolwerk

Schoolwerk

  • Aangepaste agenda voor leerlingen met plan- en organisatieproblemen. Ook geschikt voor leerlingen met autisme en ADHD. Voor leerlingen in het Voortgezet Onderwijs op mavo - havo en vwo niveau, die moeite hebben met het plannen en organiseren van het huiswerk en hun privé-activiteiten is de speciale agenda PS 24/7 op A4-formaat uitgebracht. De agenda is bedacht door Caroline Doesburg, ondersteuner van de Cliëntenraad van Centrum Autisme Rivierduinen, toen bleek dat allerlei andere agenda's hierin te kort schoten. Voor meer informatie klik hier.
  • 2 uur achter elkaar aan hetzelfde werk heeft minder effect dan 4 keer een kwartier waarbij je elk keer een ander soort werk doet (wissel ook van vak). Verder is het verstandig om naar 45 minuten een korte pauze van 15 minuten te nemen.
  • Onderzoek hoe jij het beste kunt werken met of zonder TV, MSN, muziek e.d.
  • Doe eerst de vakken en taken die je moeilijk, lastig en vervelend vindt.
  • Neem na het eten eerst even pauze. De spijsvertering vraagt energie waardoor je minder over houdt voor je schoolwerk. Je wordt vaak slaperig.(Uit 'Maak er wat van' van Caja Cazemier).
  • Onderzoek wat jouw beste tijdstip is om je schoolwerk te doen. Wanneer ben je het meest fit zodat je hersenen het beste werken?
  • Als je moeite met plannen hebt, is dit heel normaal. Tijdens de puberteit groeien je hersenen nog en het deel dat bedoeld is voor plannen is nog niet helemaal klaar. Je zult steeds beter kunnen plannen. Vraag tot die tijd hulp aan je ouders en docenten. Als het goed is zijn hun hersenen voldoende ontwikkeld.
  • Een ontspannen (buik)ademhaling kan rust in je lijf brengen. Probeer het maar eens, door bij een inademing diep in te ademen (je buik komt dan naar voren). En ervaar hoeveel rust je dit oplevert. Het helpt exra als je hierbij je ogen sluit.(Uit 'Maak er wat van' van Caja Cazemier).
  • Door klassenvertegenwoordiger of lid van de leerlingenraad of medezeggenschapsraad te worden kun je invloed hebben op wat er op jouw school gebeurd. Je hebt zo meer invloed dan door alleen te mopperen. Dit lost meestal niks op.
  • Wat kun je er zelf aandoen om de volgende keer een voldoende te halen?
    - beter plannen
    - eerder beginnen met leren
    - vragen stellen als je iets niet snapt
    - beter opletten in de les (Uit 'Maak er wat van' van Caja Cazemier).
  • Als je je hoofd schuin houdt, krijgen je hersenen een signaal van je evenwichtsorgaan: ‘He, de slaaphouding! We gaan op stand-by!’(Uit 'Maak er wat van' van Caja Cazemier).