Puber van Nu

Veelgestelde vragen

Wat willen jongeren behouden van onderwijs op afstand?

Uit onderzoek onder 10.000 kinderen/jongeren blijkt het volgende;
- 85 % wil lessen begrijpend lezen online.
- 78% wil instructiefilmpjes van hun leraar behouden.
- 80% wil blijven beeldbellen met hun leraar.
- 79% wil meer zelfstandigheid en alleen doen.
- 87% wil meer zelf bepalen bij maken van planning e.d.
- 93% wil invloed m.b.t. tempo.
- 95% wil vaker op/met een laptop/computer/smartphone werken 
 
Wat ze verder nog prettig/onprettig vonden;
- ‘Meer met mijn hamsteren kunnen knuffelen’
- ‘De rust thuis’
- ‘Ik vind het maar saai’
- ‘Ik doe het liever met iemand samen’ 
(Bron: Onderwijsland.com (25-5-2020))

 

Conflicten en meningsverschillen

In mijn mentorklas zijn de laatste weken geregeld meningsverschillen en conflictjes tussen groepjes leerlingen. Als mentor heb ik veel geprobeerd om de sfeer in mijn klas te verbeteren. Dit is mij redelijk gelukt en toch steek het af en toe weer de kop op. Ik heb het idee dat ik het tot nu toe niet voldoende heb kunnen oplossen. Heb jij nog tips om de sfeer in mijn klas te verbeteren waardoor er minder conflicten zijn? Alvast bedankt voor het meedenken

Anton (mentor H2a)
 
Beste Anton,
Dank voor je vraag. Allereerst wil ik je complimenteren dat je zelf al van alles geprobeerd hebt en dat het je redelijk gelukt is de sfeer te verbeteren. Eerst even een tip voor een volgende klas waar je mentor van wordt, het is belangrijk dat je, als mentor, in de eerste weken van het schooljaar veel investeert in de positieve groepsvorming van jouw klas. Hiervoor kun je allerlei kennismakings- en groepsvormende oefeningen doen. Waarschijnlijk doe je deze al anders was het je denk ik niet gelukt het probleem grotendeels te tackelen. Anders is het erg lastig jouw groep te kneden. Verder wil het helpen als je als mentor vanaf de eerste ontmoeting uitstraalt dat jij en jouw klas de leukste klas gaan worden.
 
Zorg eerst voor veiligheid in de groep zodat iedereen kan zeggen wat hij zou willen zeggen. Dit kun je ook weer met allerlei leuke oefeningen bereiken. Een voorbeeld is dat je aan de leerlingen vraagt of ze een gebruiksaanwijzing voor zichzelf willen schrijven. Dus hoe wil de leerling dat er met hem omgegaan wordt. Hieruit kun je voor jouw klas werkafspraken destilleren die de volgende les aan hen wordt voorlegt en vervolgens vraag je aan iedereen individueel of hij/zij zich hier aan kan en gaat houden.
 
Leerlingen kunnen namelijk pas leren en werken als het veilig is. Je zult merken dat er minder conflicten zijn en als ze er zijn dat ze snel op te lossen zijn. Een puber wil zeker weten of het veilig is en of hij er toe doet, dit doet ie vaak door conflicten aan te gaan en hoe hier op gereageerd wordt is voor hem het antwoord hoe veilig het in deze groep is. Maak met de klas ook afspraken hoe je conflicten kunt voorkomen en als ze er toch zijn hoe je ze kunt oplossen. Pubers zijn prima instaat dit te verwoorden. De klas bepaalt samen met de mentor; ‘Hoe gaan wij hier met elkaar om?’. Leerlingen voelen zich gezien als ze mee mogen denken over de gang van zaken in hun klas, waar door hun zelfvertrouwen toe zal nemen. Wat ook helpt is als je degene die regelmatig een conflict veroorzaakt belangrijk maakt door hem te laten meewerken aan de oplossing. Houd het zoveel mogelijk open.
 
Ik hoop dat je hier iets mee kunt en ik wens jou en jouw klas een goed vervolg van dit schooljaar. Geniet van je pubers dan zullen zij dit hoogstwaarschijnlijk ook van jou doen. ‘Wat je uitstraalt krijg je terug’
 
Collegiale groet, Herberd.
 
Heeft u vragen voor ons of wilt u reageren op een vraag, mail ons!